۱۳۹۲ اسفند ۲۸, چهارشنبه

چند نفرو حریفه؟


بعد از توافق ژنو در مورد پرونده‌ی هسته‌ای ایران، عده‌ای برایِ استقبال از ظریف راهی فرودگاه شده بودند و به سبکِ مطبوعه‌ها، شعاری طراحی کرده بودند: «نگاش کن ظریفه، شیش نفرو حریفه» . منظور از شیش نفر البته وزرایِ امورِ خارجه‌یِ پنج به علاوه‌یِ یک بود. ادعایِ عجیبی که چیزی نبود جز حضور مستقیمِ کل‌کل‌هایِ استادیومی در فضایِ سیاست بین‌الملل. 
حالا خبر می‌رسد روسیه که از غرولندهایِ آمریکایی‌ها از بابتِ مستقر شدنِ دائمیِ کشتی‌ها و نیروهایِ روسی در دلِ دریایِ سیاه به ستوه آمده، آرام گوشه‌یِ کارتِ «پرونده‌یِ هسته‌ای ایران» را نشان می‌دهد و احتمالاً پشتِ پرده می‌گوید لت ایت گو. به نقل از بی‌بی‌سی:
«آقای ریابکوف [در گفت‌وگو با اینترفکس] گفته است که برای کشورش "پیوستن" کریمه به روسیه "بسیار مهمتر" از پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران است.» 

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2014/03/140319_l51_ukraine_iran_russia_nuc.shtml
در هر حال اگر بخواهیم شام‌هایِ کاریِ ظریف و اشتون همین‌طور ادامه پیدا کند، بهتر است امیدوار باشیم روسیه حریفِ غرولندهایِ غربی‌ها بشود و برایِ اروپایی‌ها بهایِ انرژی و آرامشِ اوضاعِِ کشورهایِ کوچولویِ چسبیده به روسیه‌شان، بیشتر از موضوعِ کریمه و اوکراین مهم باشد. همین‌طور مهارِ خاورمیانه برایِ آمریکا.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر