۱۳۹۳ تیر ۱۶, دوشنبه

مستشارهای میلیاردی

بعد از آن که دروازه‌ی ایران نود دقیقه جلوی آرژانتین بسته ماند، در گوشه‌ای از اینترنت نوشتند مربی خارجی برای والیبال آوردیم آن شد، مربیِ خارجی برای فوتبال آوردیم این شد. نمی‌شود مدیر و پرزیدنتِ خارجی هم بیاوریم بلکه مملکت فلان شود؟
حدود صد سال پیش حضرت والاهایی در ایران، مستشار خارجی وارد می‌کردند برای سامان دادن به امور. مستشار از نظم و انضباط و پرهیز از لفت و لیس شخصی دم می‌زد و سپردنِ کار به کاردان. دست آخر هم از اوضاعِ بچاپ بچاپِ الدوله‌ها و الملک‌ها سرگیجه می‌گرفت و راهی همانجایی می‌شد که از آن آمده بود.
کارلوس کی‌روش، مستشارِ خارج و گران‌قیمتِ فوتبالِ ملّیِ ما، در برنامه‌یِ حاشیه‌پردازِ فردوسی‌پور چیزی نگفت جز نظم داشتن، به موقع تمرین کردن و لباس و زمینِ مناسب تهیه کردن و البته سپردنِ کار به کاربلد. دردناک این‌که برایِ شنیدنِ این‌ها میلیارد میلیارد پول می‌دهیم و دستِ آخر حاضر هم نیستیم به حرفِ آن فلک‌زده گوش بدهیم.
دعوت از مستشارانِ خارجی برایِ سامان دادن به امور مالی از مُد افتاده، ولی به نظر نمی‌رسد برخوردِ جماعتِ برخوردار با پول تفاوتی کرده باشد. سرنوشتِ نامعلوم هزار هزار میلیاردها که گاهی گوشه‌اش از جیبِ امثالِ زنجانی بیرون می‌زند، نشان می‌دهد لفت و لیس‌های الدوله‌ها و الملک‌ها بیشتر به آفتابه‌دزدی می‌مانسته.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر